اولین فضاپیمای بالدار به فلوریدا رسید | مشخصات این فضاپیما چیست؟

اولین فضاپیمای بالدار به فلوریدا رسید | مشخصات این فضاپیما چیست؟

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی : پس از آزمایش‌های دقیق در مرکز آزمایش نیل آرمسترانگ اوهایو، هواپیمای فضایی دریم چیسر دی-سی ۱۰۰(Dream Chaser DC-۱۰۰) برای

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی : پس از آزمایش‌های دقیق در مرکز آزمایش نیل آرمسترانگ اوهایو، هواپیمای فضایی دریم چیسر دی-سی ۱۰۰(Dream Chaser DC-۱۰۰) برای آماده‌سازی‌های نهایی قبل از پرتاب، چراغ سبز دریافت کرد.

اولین هواپیمای فضایی تجاری جهان

اولین هواپیمای فضایی تجاری بالدار جهان به مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا رسید. پس از آزمایش‌های دقیق در مرکز آزمایش نیل آرمسترانگ اوهایو، هواپیمای فضایی Dream Chaser DC-۱۰۰ به نام تناسیتی چراغ سبز دریافت کرد و توانست به مرحله آماده‌سازی نهایی قبل از پرتاب، مانند تکمیل سیستم حفاظت حرارتی و ادغام محموله، قبل از سوار شدن به یونایتد دست یابد.




آزمایش های علمی

موشک Vulcan Alliance (ULA) برای ارسال ۷۸۰۰ پوند (۳۵۴۰ کیلوگرم) غذا، آب و آزمایش های علمی به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شد.
این راه طولانی برای Tenacity و سازندگان آن یعنی Sierra Nevada Corporation (SNC) بوده که اکنون پروژه تحت بازوی مستقل Sierra Space از زمان معرفی خود در سپتامبر ۲۰۰۴ در حال توسعه به شمار می رود که ابتدا قرار بود بخشی از برنامه خدمه تجاری ناسا باشد و فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کند

با این حال، در سال ۲۰۱۴ توسط بوئینگ و اسپیس ایکس غصب شد. این دو شرکت قراردادهایی با قابلیت حمل و نقل تجاری (CCtCap) به ارزش مجموع ۶.۸ میلیارد دلار دریافت کردند. SNC در چالشی با این موضوع شکست خورد. Dream Chaser هم در آن زمان بیشتر شبیه Dream Dashed به نظر می رسید.

بیشتر بخوانیم :
آزمایش ایرانی برای سفر به فضا | کپسول زیستی پرتاب شد

دردسر در آسمان بالای سرمان | نشتی یک ماژول در ایستگاه بین‌المللی فضا

رقابت آژانس فضایی اروپا با ناسا! | توسعه حمل و نقل فضایی به کجا می‌رسد؟

انتخاب هواپیمای فضایی بدون خدمه

Dream Chaser به سرعت در کانون توجه ناسا قرار گرفت. در سال ۲۰۱۶ یک هواپیمای فضایی فشرده‌تر و بدون خدمه توسط آژانس فضایی انتخاب شد تا برای نخستین بار در نوع خود محموله‌های حیاتی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی حمل ‌کند. همچنین بتواند محموله‌های حیاتی را به ایستگاه فضایی بازگرداند.

Tenacity نیز اولین هواپیما از ناوگان هواپیماهای فضایی همه کاره و قابل استفاده مجدد خواهد بود که برای «دوران تحویل» در مدار پایین طراحی شده اند.

هر دو رانشگر داخلی با سه حالت برای مانور دقیق برای فرود ISS و بال‌های ثابتی دارد که به آنها اجازه می‌دهد دوباره وارد جو زمین شوند و به‌طور مستقل روی باند کندی با وزن ۱.۵ گرم فرود بیایند؛ فرود محکمی که با باندهای تجاری اطراف سازگار باشد. چیزی که به صورت یکپارچه به زمین بازنخواهد گشت، ماژول باربری زوج شوتینگ استار Tenacity است که در ۱۱ می به کندی رسید.

ماژول باربری زوج شوتینگ استار تناسیتی است که در روز ۱۱ مه به مرکز کندی رسید. محموله و یک محفظه خارجی اضافی برای سوختن هنگام ورود مجدد طراحی شده‌اند.

انتظار می‌رود Tenacity از Space Launch Complex-۴۱ در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال پرتاب شود. این هواپیما با ۳۵۰۰ پوند محموله، شامل داده های علمی مهم از کارهای انجام شده در ایستگاه فضایی، بازخواهد گشت.


راه‌اندازی خط تولید جدید

Sierra Space اعلام کرده خط تولیدی را برای مونتاژ ماژول‌های Shooting Star راه‌اندازی می‌کند که برای هر مأموریت به یک ماژول جدید نیاز است.

ناسا نیز می گوید حداقل هفت ماموریت باری را با Tenacity انجام خواهد داد که به طور بالقوه ظرفیت حمل هواپیمای فضایی را افزایش می دهد و ماموریت ها را تا ۷۵ روز افزایش می دهد.